Az Édes Napokból édes év lett 2011-ben

Összefoglaló | Videók | Rólunk írták | Támogatók |Fényképek

Támogatók

Összefoglaló

Az Édes Napok fesztivál megszervezésének a gondolata abból a felismerésből született, hogy a gasztrokulturális étlapról és a hazai fesztiválok kínálatából hiányzik a csokoládé és az édesség tematikus bemutatása. Ez a hiány azért volt bántó, mert a csokoládé az egyik leginnovatívabb és egyben, a legszerethetőbb kiaknázatlan szereplő.
Két dologban az elejétől fogva biztosak voltunk. Először is, sikeres fesztivált csak akkor tudunk rendezni, ha kizárólag a minőségi termékeket forgalmazó partnerek kínálatát mutatjuk be és ez által a szakma legrangosabb magyarországi seregszemléjévé válunk. Másodszor, olyan fesztiválhelyszínt kell választanunk, amely a fesztivál eleganciájához, valamint hangulatához passzol, adottságai pedig a világ nagyvárosainak pompájával vetekszik. Úgy gondoljuk, hogy mindkét elképzelésünket sikerült megvalósítanunk, hiszen az Édes Napok csokoládé- és édesség fesztivál már első alkalommal is Közép- Európa legrangosabb csokoládé- és édesség fesztiválja lett. Nemcsak a Magyar Édességgyártók Szövetsége állt a rendezvény mellé, hanem fővédnöke lett Pataki János Úr, a Cukrászok, Csokoládé- és Fagylaltkészítők Világszövetségének elnöke is. Nagy örömünkre szolgál, hogy a nemzetközi csokoládé- és borszakértő, az Academy of Chocolate alapítója, Master of Wine, Sarah Jane Evans elfogadta meghívásunkat, hitt a fesztivál sikerében, és a rendezvény díszvendégeként előadásokat és kurzusokat tartott, majd a fesztivált követően jó hírünket vitte szerte a nagyvilágba.
2011 márciusában mi is rácsodálkoztunk arra, hogy Magyarországon nemzetközi mércével mérve is egészen kiváló csokoládé manufaktúrák léteznek. Egy évvel ezelőtt azonban ezeket, a kézműves készítőket és fantasztikus termékeiket, egy viszonylag szűk kör ismerte. Ezek a családi vállalkozások nem is tudták termékeiket a nagyközönségnek megmutatni, hiszen az esetek többségében tőkeszegények voltak, valamint komoly kapacitás problémák is felmerültek esetükben. A fesztivál szervező csapata azonban felderítette a legjobbakat, elhitette velük, hogy ideje „költeményeiket” ország-világ előtt megmutatni, és a magyar kreativitást, a magas színvonalú kézműves szaktudást a szaksajtó mellett, a tömegmédiumok számára is nyilvánvalóvá tenni.
Örültünk volna ugyanakkor, ha az első fesztivált a multinacionális édességgyártó cégek is támogatják jelenlétükkel, azonban a fesztivál szervezése végéhez közeledve, minket is váratlanul ért a 2011. július 19-én elfogadott és szeptember 1-től hatályba lépő népegészségügyi termékadó, hiszen ez az édességszakma egészét érintette, és több multinacionális céget késztetett a fesztiválon való részvételének lemondására.

Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy ennek ellenére a legnevesebb csokoládé manufaktúrák és cukrászatok hittek bennünk, és a több mint 30 ezer látogatónk megismerhette termékeiket, hatalmas árbevételt generáltak és elégedetten távoztak a fesztiválról.
Tudtuk, ahhoz hogy az első fesztivál sikeres legyen, természetesen nem csak a hálás téma, a lenyűgöző helyszín, a családias hangulat és csodálatos időjárás szükséges, hanem nívós szakmai programokat, neves szakértő előadókat és különleges zenei csemegéket kellett kínálnunk a fesztiválra érkezőknek.
A szakmai programok teltházasak voltak. A programok látogatói között számos blogger és chef is megfordult, de a kézműves csokoládét készítő mesterek sem sajnálták az időt a kurzusokra. A laikusok pedig kifejezetten megtisztelve érezték magukat, hogy a csokoládékészítés és ízlelés technikáját a legelhívatottabb szakértéktől sajátíthatták el.
Sarah Jane Evans a fesztivál alkalmával mutatta be Csomagolatlan csokoládé (Unwrapped Choclate) című könyvét, valamint két előadást tartott a következő témában: “Híres csokoládék az Academy of Chocolate-ről” és a „Kóstolj úgy, mint egy szakértő”. A különböző standok programjai között pedig mindent megtalálhattunk, ami csak a csokoládéval kapcsolatban érdekelhet bennünket: kóstolók és bemutatók, a csokoládékészítés fortélyai, a temperálás és az otthoni csokoládékészítés szabályai.
Nagyon érdekes színfoltja volt a fesztiválnak Dr. Zacher Gábor toxikológus előadása, hiszen Magyarország egyik legavatottabb szakértője számos tévhitet oszlatott el a csokoládéfogyasztással kapcsolatban. Előadásából megtudhattuk, hogy orvosi szempontból a várandós anyukák számára kifejezetten előnyős a minőségi csokoládé fogyasztása, és azt is, hogy extrém mennyiségű, több éven át tartó, folyamatos csokoládéfogyasztás sem tesz bennünket orvosi értelemben függővé.
A fesztivál kommunikációját, PR és reklámtevékenységét a tulajdonosok két évtizedes reklámszakmai ismeretei tették sikeressé. Az első fesztivál népszerűsítésére igénybevett médiafelületek értéke meghaladta az 50 millió forintot. Számos online és nyomtatott magazinban jelent meg cikk a fesztiválról, és ennek kapcsán a csokoládéról. A hírműsorok is kiemelten foglalkoztak az Édes Napokkal. A Magyar Televízió, az RTL KLUB, a TV2, az ATV és a Hír Tv műsorai a fesztivál szervezőit beszélgetésekre hívták meg, az esti híradók pedig részletesen tudósítottak a fesztiválról. Az RTL KLUB és a TV2 híradója több mint másfél perces összefoglalót készített, a Magyar Televízió Híradója pedig élőben be is jelentkezett az esemény helyszínéről.
Nagyon büszkék vagyunk a fesztivál sikerére. Megmutattuk, hogy egy “tömegrendezvény” is lehet hangulatos. Kizárólag minőségi programokkal és minőségi kiállítókkal is el lehet érni a célcsoportunkat.

Úgy gondoljuk, hogy forradalmi változásokat indítottunk el ebben az ágazatban. Nemcsak sikerült megmutatni a nagyközönségnek a magyarországi csokoládékészítőket, illetve édességgyártókat, hanem kiállítóinkat már az első fesztiválon olyan forgalmi bevételekhez jutattuk, amely segítheti őket a megerősődésben. A rendezvényen résztvevő partnerek nagyon erős marketingkommunikációs lehetőséget kaptak. A több mint 30.000 látógató cégüket, logójukat megismerte, a jövőben termékeiket keresni fogja, ezen termékek fogyasztásával pedig minőségi fogyasztóvá válik. Mindezen felül azt gondoljuk, hogy aki minőségi fogyasztó, az egyben tudatos vásárló is. A tudatos vásárlás a fesztivál megrendezése előtt pedig nem igazán jellemezzte a magyarországi édességfogyasztókat.
Forradalmi változásokat generáltunk a médiapiacon is.
A médatulajdonosok figyelmét sikerült egy olyan területre fókuszálni, amellyel a fesztivál megrendezése előtt csak hellyel-közzel foglalakoztak. Médiapartnereink nemcsak médiafelületekkel népszerűsítettek bennünket, de az újságírók, riporterek, valamint szerkesztők jó érzékkel ráéreztek a téma aktulitására, lehetőségeire, különlegességeire.
Örömmel vesszük észre, hogy októbertől egyre több média (magazinok, internetes oldalak) mutatja be kiállítóinkat. A fesztiválon részt vett gasztronómiai újságírok, bloggerek, és a szaksajtó folyamatosan tudósít, nemcsak a magyar kézműves szakma újdonságairól, hanem egyre több nemzetközi tendencia és esemény is hírt kap.
Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartnai a részben általunk generált “pörgéssel”, mi is szeretnénk minél több ismeret birtokába kerülni azért, hogy a II. Édes Napok fesztivál az előzőt is felülmúlja. Arra törekszünk, hogy a kiállítóink 100%-a jelen legyen a 2012-es fesztiválon, új kiállítóink pedig még több érdekességet mutassanak látogatóinknak és a szakmai elfogadottságunk még erősebb legyen.

Októberben részt vettünk a Salon du Chocolaton Párizsban, elfogadtuk a tübingeniek meghívását, és megtekintettük a ChocolArt fesztivált Németországban, valamint január végén utazunk Kölnbe az ISM-re. A nemzetközi fesztiválon szerzett tapasztalatainkat a következő fesztiválokon is szeretnénk felhasználni, hiszen a célunk változatlan: Budapesten szeretnénk megrendezni Európa legjelentősebb és leginkább számontartott csokoládé és édesség seregszemléjét, az Édes Napok fesztivált.

Videók

Rólunk írták

“Az Édes Napok egy óriási esemény, különleges nemzetközi találkozóhely a csokoládékészítők, cukrászok és édességgyártók számára, a Budai Vár fantasztikus helyszínén.”

“Sweet Days is a great event, a delicious international meeting place for chocolatiers, bakers and confectioners, and Buda Castle is a terrific venue.”
(Sarah Jane Evans, Academy of Chocolat, MW)

“Csokihegyek, kekszek és más finomságok várták a nagyérdeműt az első ízben megrendezett Édes Napok Csokoládé- és Édességfesztiválon.

Csokiimádók hada özönlött ki a fesztiválra, hogy a hazai édességek legjobbjait szemügyre vehesse – na meg, meg is kóstolhassák.

Az igazi ínyencek pedig isteni borokat és kávékat is kóstolhattak a hétvége folyamán, sőt még a bon-bon készítés rejtelmeibe is beleáshatták magukat.”
(habostorta.hu)

“Csokoládé-, és édességközponttá alakult át a Budavári Palota Savoyai-terasza. Nemcsak a meséből ismert kerek, szögletes, gömbölyű, lapos, tömör, keserű és édes csoki vár rátok, hanem személyesen Gombóc Artúr is.”
(szeretlekmagyarorszag.hu)

“- Figyelem, a csokit hagyni kell szépen, lassan elolvadni a szájban, a gyors, habzsoló evés minden aromától és élvezettől megfoszt!”
(Sarah Jane Evans a Fesztivál díszvendége)

“A fesztivál visszacsábító ereje is kimagasló: a válaszadók közel háromnegyede azt nyilatkozta, hogy jövőre is ellátogat majd. Sőt, nemcsak elégedettek voltak és visszajönnének, de kifejezetten ajánlanák a rendezvényt másoknak is: Tízfokú skálán csaknem a válaszadók fele a legmagasabb 9-10-es értékekkel ajánlaná az Édes Napok fesztivált barátainak, ismerőseinek, kollégáinak. A látogatói létszám és a visszajelzések alapján elmondható, hogy a rendezvény jó ötlet volt, a fesztiválozók „édes” szájízzel távoztak, így jövőre is nagy népszerűségre számíthat a rendezvény.”
(Magyar Édességgyártók Szövetsége – A Fesztiválon készült felmérés)

Fényképek

Támogatók

Médiatámogatók